Skip to main content

12 tips voor meer engagement op Facebook

By 1 juli 2020No Comments

Als je je Facebook strategie wilt vernieuwen moet je ervoor zorgen dat je boeiende inhoud plaatst die je publiek leuk vind. Inhoud die zorgt voor een groter bereik en interactie met je Facebook pagina oftewel die zorgen voor meer engagement.

Wil je weten wat je dan precies op je (zakelijke) Facebook pagina moet plaatsen wat bij je publiek zal passen? Wij hebben een lijst met 12 verschillende Facebook post ideeën samengesteld die gegarandeerd zorgen voor meer engagement.

1. Stel vragen

Een geweldige manier om gesprekken met je publiek te beginnen is door gewoon vragen te stellen. Het lijkt zo eenvoudig en je zou dit niet voor elke post moeten gebruiken maar het is nog steeds een krachtige strategie.

Denk creatief na over de soorten vragen die je kunt stellen. Je kunt bijvoorbeeld je publiek om input vragen bij zakelijke beslissingen, bijvoorbeeld: “Wat vinden jullie van onze nieuwe huisstijl?” Of je kunt andere willekeurige vragen stellen die relevant zijn voor je branche in een poging meer bereik en interactie te krijgen.

2. Een kijkje achter de schermen

Een ander geweldig idee voor je Facebook berichten is het delen van foto’s die zorgen voor een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Dit kan natuurlijk op heel veel manieren. Laat zien hoe je producten gemaakt worden, stel nieuwe medewerkers voor, laat foto’s of video’s van je bedrijfsuitje zien en/of bloopers.

Overweeg manieren waarop je bedrijf op een persoonlijker niveau kan komen door unieke inhoud, foto’s en verhalen achter de schermen te delen met je Facebook publiek.

3. Trending Topics

Een geweldige manier om je engagement te vergroten is door te posten over populaire onderwerpen waar mensen het over hebben. Dit kan niet alleen je kansen om in feeds te verschijnen vergroten maar mensen zullen ook eerder reageren op je berichten en ze gaan delen.

Op Google Trends kun je zien waar mensen het op dit moment over hebben.

4. Merk afbeeldingen

Een ander geweldig idee dat eerlijk gezegd perfect is voor elk online platform is het maken van merk afbeeldingen met het logo, de lettertypen en de kleuren van je bedrijf erin verwerkt. Deze zijn perfect omdat ze zo veelzijdig zijn. Deel quotes, uitspraken, relevante tips en meer, allemaal in verschillende merkafbeeldingen.

En deze hoeven ook niet allemaal dezelfde stijl te hebben. Breng verschillende tinten van je merkkleuren in de afbeeldingen zodat ze er allemaal uniek uitzien, voeg vormen toe en gebruik zelfs pictogrammen of illustraties om te visualiseren wat je tekst zegt.

Vergeet niet je afbeeldingen te optimaliseren op basis van de optimale afbeeldingsformaten voor Facebook.

5. Verhalen vertellen

Wees persoonlijk met je publiek. Verhalen vertellen is een geweldige manier om op een ander niveau in contact te komen met je Facebook volgers.

Vertel je eigen verhalen over hoe je bedrijf is ontstaan of laat je medewerkers iets vertellen over je bedrijf.

6. Video’s

Facebook houdt ervan wanneer gebruikers video’s plaatsen en ze hebben zelfs een sectie die alleen aan video is gewijd.

Daarom is het een geweldig idee om je Facebook strategie te verbeteren met video’s. Probeer ze zoveel mogelijk te maken en deel ze, of het nu gewoon simpele video’s, informatieve, educatieve of een ander type zijn.

Hier is een goed voorbeeld van een leuke stop-motionvideo van Campbell die gebruikers helpt te betrekken en goede gevoelens rond hun merk te creëren.

Je hebt geen videoproductieploeg nodig om video’s voor Facebook te maken, begin simpel maar zorg dat je video marketing in je reguliere strategie gaat gebruiken.

7. Productfoto’s

Dit lijkt voor de hand liggend, natuurlijk wil je productfoto’s delen op je zakelijke Facebook post. Maar zorg voor creatieve manieren om je producten op een effectieve manier te posten.

Aankomende feestdagen koppelen aan je product is bijvoorbeeld een prima idee.

Bedenk prachtige manieren om uw je productfoto’s te delen om ze zo aantrekkelijk mogelijk te maken, waardoor zowel de betrokkenheid als de conversies toenemen.

8. Infographics

Infographics staan van oudsher bekend, lange datavisualisaties die je hele scherm kunnen beslaan, vooral op een platform als Pinterest.

Maar infographics kunnen worden gedeeld op elk social media platform zolang je ze maar op de juiste manier aanpast.

9. Blogs

Een idee wat nooit zal verdwijnen is het delen van je blog berichten van je bedrijf op Facebook.

Waarom? Allereerst is contentmarketing net zo belangrijk als social media marketing dus je maakt waarschijnlijk al beide soorten content. En ten tweede betekent dit dat je gratis inhoud kunt delen op social media wat kan leiden tot nog meer klikken op je inhoud.

Content en social media werken gewoon samen.

Wees net zo informatief door de bloginhoud van je bedrijf te delen via social media maar ook in een mix met de rest van je Facebook ideeën.

10. Tips uit je branche

Het delen van tips en trucs uit je vak is een geweldige manier om de betrokkenheid en het bereik met je publiek te vergroten. Ze zijn waarschijnlijk altijd op zoek naar meer informatie dus hoe meer je kunt bieden hoe beter.

Deel je eigen branchetips en trucs en beslis of je alleen statussen wilt delen of merkafbeeldingen en/of video’s wilt maken.

11. Win en weggeef acties

Wil je een trefzekere manier om de aandacht van gebruikers te trekken en de betrokkenheid te vergroten? Organiseer een wedstrijd of weggeefprijs waarin je doelgroep geïnteresseerd zou zijn. Het is een geweldige manier om bereik, merkbekendheid, betrokkenheid en algehele volgers te vergroten.

Wel moet het relevant zijn voor je doelgroep want als je bijvoorbeeld een iPad weggeeft kan letterlijk iedereen geïnteresseerd zijn om mee te doen.

De beste prijs voor een wedstrijd of actie is een product of een abonnement weggeven.

12. Kortingen / Sales

Geef kortingen weg. Het is een geweldige manier om mensen te belonen omdat ze je Facebook-pagina leuk vinden. Omdat dit ook goed converteert zijn waarschuwingsberichten voor korting en sales geweldige ideeën om ook op Facebook te promoten.

Chat met ons
Hallo, kunnen we je ergens mee helpen?